Από αυτή την εβδομάδα ξεκινούν επίσημα και οι αντιδράσεις της ΚΕΔΕ απέναντι στον Κλεισθένη με διαφημιστικά σποτ, περιοδείες και άλλες πολλές δράσεις. Εσείς βλέπετε ότι μπορεί να υπάρξει κάποια χρυσή τομή μεταξύ υπουργείου και αιρετών προκειμένου το νομοσχέδιο να είναι ένα προϊόν συμφωνίας μεταξύ κυβέρνησης και Αυτοδιοίκησης;
Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η ΚΕΔΕ αποφάσισε να διαθέσει 300.000 ευρώ για να οργανώσει την αντικυβερνητική επικοινωνιακή στρατηγική της. Είναι μία απόφαση που δημιουργεί ερωτηματικά. Πιστεύω ότι εξυπηρετεί άλλου είδους σκοπιμότητες, καθώς και προσωπικές επιδιώξεις της σημερινής της ηγεσίας. Και όλα αυτά με δημόσιο χρήμα.
Ως προς το ερώτημά σας, είναι σαφές ότι δεν μπορεί να υπάρξει «μέσος όρος» ανάμεσα σε αυτούς που υιοθετούν και υπερασπίζονται την λογική της απλής αναλογικής και αυτούς που την πολεμούν με κάθε μέσο και τρόπο. Μέχρι τώρα η ΚΕΔΕ έχει τοποθετηθεί επισήμως με έναν αλλοπρόσαλλο και αντιφατικό τρόπο. Από τη μία έχει ζητήσει να αποσυρθεί πλήρως το νομοσχέδιο, διότι κατά τη γνώμη της δεν αποτελεί βάση συζήτησης. Από την άλλη, διαπιστώνοντας ότι αυτή η στάση δεν έτυχε της αποδοχής της πλειοψηφίας των δημοτικών συμβουλίων και των αιρετών, καταθέτει αποσπασματικές προτάσεις, χωρίς να μπαίνει στον κόπο να είναι συγκεκριμένη.
Η συνέντευξη στον Γιάννη Χρηστάκο:
Η πλειοψηφία των δημάρχων και των αιρετών τάσσονται κατά της απλής αναλογικής με βασικό επιχείρημα την ακυβερνησία που υποστηρίζουν ότι θα επιφέρει στο θεσμό καθώς και ότι η κοινωνία δεν είναι ώριμη ακόμη να δεχθεί έναν τέτοιο εκλογικό νόμο. Ποια είναι τα δικά σας βασικά επιχειρήματά για την εφαρμογή της απλής αναλογικής;
Για να λειτουργήσει η απλή αναλογική θέλει «νέα μυαλά». Μια νέα αντίληψη συνεργασίας, σύνθεσης και διαβούλευσης. Κατανοώ ότι αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο γι’ αυτούς οι οποίοι είναι προσκολλημένοι σε μονοπαραταξιακές λογικές και βρίσκονται οχυρωμένοι πίσω από πλασματικές πλειοψηφίες, αυτές που τους χάριζε το σημερινό παραμορφωτικό εκλογικό σύστημα. Πιστεύω ότι η εφαρμογή της απλής αναλογικής θα οδηγήσει συνολικά την Αυτοδιοίκηση σε μια νέα εποχή μεγαλύτερης συμμετοχής του κόσμου, θα δημιουργήσει όρους έμπνευσης για νέες τοπικές δυνάμεις – θα είναι, τελικά, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και των πολιτών – μέσα από την εμβάθυνση της δημοκρατίας, τη γνήσια αντιπροσώπευση και την αναζωογόνηση της σχέσης του πολίτη με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Υπάρχει, όμως, και ένα άλλο στοιχείο το οποίο πρέπει να αναδείξουμε. Η απλή αναλογική υπηρετεί την μεγαλύτερη διαφάνεια στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων, κάτι που αποτελεί απαίτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών.
Υπάρχουν κάποια ζητήματα λειτουργίας του θεσμού της Αυτοδιοίκησης όπως οι συμβάσεις των διαγωνισμών και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί που οι δήμαρχοι τα επικαλούνται συνέχεια ως μείζον προβλήματα που χρειάζονται άμεση λύση. Ποια είναι η θέση του υπουργείου;
Ζητήματα περιορισμού της γραφειοκρατίας και απλούστευσης των διαδικασιών που χαρακτηρίζουν το ελληνικό δημόσιο από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους, δεν θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από ένα και μόνο νομοσχέδιο. Παρ’ όλα αυτά, η σύσταση του Επόπτη Νομιμότητας είναι ένα αποφασιστικό βήμα, το οποίο συμβάλει στην απλούστευση, επιτάχυνση και μεγαλύτερη αξιοπιστία του ελέγχου νομιμότητας – και όχι σκοπιμότητας – των αποφάσεων των ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού. Δίνουμε τη δυνατότητα, μέσα από συγκεκριμένες ρυθμίσεις και διατάξεις, μεγαλύτερης ευελιξίας για την ωρίμανση μελετών και στην εκτέλεση των διαφόρων έργων από τους Δήμους. Παράλληλα, υλοποιούνται προγράμματα απλούστευσης των διαδικασιών εντός των Δήμων και σε σχέση με τις ανάγκες των πολιτών.
Αναφέρομαι στο μεγάλο πρόγραμμα για το οποίο έχει υπογραφεί Προγραμματική Συμφωνία ανάμεσα στο ΥΠΕΣ, την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ, χρηματοδοτούμενο από Ευρωπαϊκούς πόρους με φορέα υλοποίησης την ΕΕΤΑΑ, στο πλαίσιο ενός συνολικού προγράμματος ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ. Αποφασιστικής σημασίας είναι και η λειτουργία του Μητρώου Πολιτών, το οποίο διασυνδέεται με ολοένα και περισσότερες βάσεις δεδομένων. Όλα αυτά συντείνουν στην πάταξη της γραφειοκρατίας. Συνολικά η κυβέρνηση είναι έτοιμη να υιοθετήσει οποιαδήποτε πρόταση εξασφαλίζει την επιτάχυνση των διαδικασιών, στο πλαίσιο πάντοτε του σεβασμού της νομιμότητας και της διασφάλισης των όρων χρηστής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος.
Είναι γνωστό ότι από το 2019 η σχέση προσλήψεων – αποχωρήσεων μεταπίπτει στο 1 προς 1. Αυτό μας δίνει νέες δυνατότητες. Στο πλαίσιο αυτού του γενικού κανόνα σκοπεύουμε να ζητήσουμε από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, που έχει τη σχετική ευθύνη, να καλύψουμε κατά προτεραιότητα τους Δήμους με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, μηχανικούς, οικονομολόγους, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την προώθηση των διαφόρων έργων αλλά και για την αξιοποίηση των σημερινών χρηματοδοτικών εργαλείων που προσφέρουν νέες δυνατότητες.
Στο σημείο αυτό θα ήθελαν να σας υπενθυμίσω – και ως δείγμα γραφής αυτής της Κυβέρνησης – τον μεγάλο διαγωνισμό για την πρόσληψη περίπου 9.000 μόνιμων εργαζομένων στις υπηρεσίες καθαριότητας των Δήμων, ο οποίος συμπληρώνεται σύντομα με τη διενέργεια ενός δεύτερου, για 757 εργαζόμενους, στη βάση αιτημάτων των Δήμων που δεν πρόλαβαν τις προθεσμίες για να υπαχθούν στον πρώτο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Θέσαμε τέρμα σε μια διαρκή «πολιτική ομηρία» χιλιάδων εργαζομένων, δημιουργήσαμε μόνιμες θέσεις, θωρακίσαμε τους Δήμους με μέσα για να μην εξαναγκαστούν στη χρήση ιδιωτικών εταιριών σε έναν ευαίσθητο τομέα. Ένα άλλο κεφάλαιο είναι οι συμβασιούχοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα που απασχολούνται εδώ και πάρα πολλά χρόνια στις ίδιες θέσεις. Κάθε περίπτωση έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Η δέσμευση της Κυβέρνησης και της κ. Γεροβασίλη και η δική μου, είναι να μπορέσουμε να απαντήσουμε σε αυτό το χρόνιο πρόβλημα διασφαλίζοντας τα εργασιακά δικαιώματα των ήδη εργαζομένων.
Τι θα αλλάξει στην καθημερινότητα του πολίτη με την εφαρμογή του Κλεισθένη;
Ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1 αποτελεί το πρώτο βήμα μιας νέας μεταρρυθμιστικής πορείας η οποία εκ των πραγμάτων περνά από την καθημερινότητα, έστω και αν δεν είναι άμεση η σύνδεση. Δεν προωθούμε μόνο το θέμα της απλής αναλογικής. Είναι η κατηγοριοποίηση των Δήμων, η σύσταση του Επόπτη Νομιμότητας, η ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων, η δυνατότητα σύναψης Προγραμματικών Συμβάσεων για εξασφάλιση επιστημονικού προσωπικού και την ωρίμανση μελετών, ο νέος τρόπος διαμόρφωσης των δημοτικών τελών, άλλα μικρά και άλλα μεγαλύτερα βήματα που αποτελούν όπως είπαμε, τα πρώτα βήματα μιας νέας μεταρρυθμιστικής περιόδου. Η οποία, για να ολοκληρωθεί, προϋποθέτει τη συνταγματική μεταρρύθμιση. Στόχος μας είναι πάντοτε μια ισχυρή Αυτοδιοίκηση, με πόρους και αρμοδιότητες στην υπηρεσία των πολιτών.
Ποιες είναι οι εξελίξεις σε σχέση με την κατάτμηση της εκλογικής περιφέρειας Α’ Αθηνών;
Η τεράστια περιφέρεια της Β΄Αθήνας θα «σπάσει» στα τρία, ενώ θα γίνει κατάτμηση και της Περιφέρειας Αττικής. Η διάταξη εντάσσεται στο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1 και σύντομα θα βρίσκεται στη Βουλή. Εφόσον έχει καταγραφεί καταρχήν η σύμφωνη γνώμη των περισσότερων κοινοβουλευτικών κομμάτων στη συγκεκριμένη διάταξη, ανεξάρτητα εάν τη συνδέουν και με άλλες παρεμβάσεις, θα πρέπει να τύχει ευρύτερης αποδοχής.
Εσείς τι περιμένετε για να βάλετε γραβάτα σε κάποια πολιτική σας εμφάνιση;
Νομίζω ότι το κύριο δεν είναι το dress code. Εκείνο το οποίο θεωρώ ότι μας απασχολεί όλους είναι το να μπορέσουμε να βελτιώνουμε τους όρους ζωής της μεγάλης πλειοψηφίας των συμπολιτών μας σε αυτή την μικρή χώρα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.